10 tips van thuiswerkers voor thuiswerkers
Hoewel thuiswerken in de bancaire sector relatief gebruikelijk is, is fulltime vanuit huis werken toch heel wat anders dan af en toe eens een dagje. Dat is best wennen. Hoe doe je dat? Ik vroeg het de interim professionals die ik de afgelopen weken sprak. Zij gaven de volgende 10 tips.
1. Zorg voor een eigen plek. Bij voorkeur is dit niet aan de keukentafel, maar in een afzonderlijke ruimte. Zo kun je ongestoord werken en is het makkelijk om naar bijvoorbeeld de kinderen duidelijk te maken dat je aan het werk bent of in die ruimte niet gestoord mag worden.
2. Regel goede apparatuur. Veel gedetacheerden die ik sprak hadden thuis, net als op het werk, een 2e scherm geregeld. Voor de een is dat een oude tv, voor iemand anders een scherm dat was geleend bij vrienden en weer anderen kochten een scherm bij de kringloopwinkel of Coolblue. Zorg in ieder geval dat je niet alleen maar op je laptop werkt en regel naast een extra scherm eventueel een los toetsenbord.
3. Werk ergonomisch verantwoord. In het verlengde van het voorgaande: zorg voor een goed bureau met bureaustoel. Want werken met een laptop op schoot of aan de keukentafel zal voor een dagje best lukken, maar geeft na langere tijd geheid klachten.
4. Manage de verwachtingen. Of het nou met je kinderen, partner, collega’s of manager is: maak duidelijke afspraken zodat iedereen weet wat er verwacht kan worden. Communiceren is het toverwoord. Dat betekent dat collega’s weten wanneer je bereikbaar bent en wanneer niet. En dat je manager en collega’s weten welke werkzaamheden je elke dag doet. Maar ook dat je huisgenoten weten wanneer je beschikbaar bent voor privé en wanneer niet.
5. Kies een vast ritme. Het ritme thuis kan anders zijn dan op het werk. Dat is niet erg. Maar probeer wel een ritme in te bouwen. Dat betekent ook op vaste tijden beginnen en werken, tijdig pauzes nemen voor koffie of lunch en voor jezelf duidelijk hebben wanneer het werk klaar is. Het helpt daarbij om voor elke dag een planning te maken van de uit te voeren werkzaamheden.
6. Benut de flexibiliteit. Enerzijds is een vast ritme goed, maar benut juist ook de flexibiliteit die je thuis hebt. Los van digitale teammeetings en afspraken met collega’s, ben je veel minder gebonden aan kantoortijden. Dat biedt de mogelijkheden om je werk flexibel in te delen. Dus bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg beginnen, zodat je met het mooie weer ’s middags tijd hebt om een uurtje te gaan hardlopen.
7. Vergeet niet te ontspannen. De verleiding is groot om de hele dag achter de computer te zitten of bezig te zijn met allerlei andere taken die moeten gebeuren. Dan is het juist belangrijk om even tijd te vinden voor ontspanning. Maak een lunchwandeling, ga sporten of doe iets anders om de zinnen te verzetten.
8. Maak een digitaal praatje. Functioneel is er veel mogelijk met telefoon of digitaal vergaderen, maar de meeste mensen missen toch het informele contact met collega’s. Een aantal interim professionals vertelde me dat er daarom in hun team een digitale koffiehoek was ingericht. Anderen gingen bewust skypen of facetimen. Kortom: maak bewust tijd voor een digitaal sociaal contact.
9. Leer nieuwe vaardigheden. Natuurlijk is uitsluitend thuiswerken niet ideaal, maar er zijn ook veel voordelen. Vergaderingen verlopen efficiënter en je leert ineens hoe programma’s als Zoom of Teams werken. Grote kans dat je nu dingen leert die je ook in de toekomst kunt blijven toepassen.
10. Accepteer dat zaken anders gaan en blijf positief. Misschien wel het allerbelangrijkste: zaken gaan nu anders dan normaal. Accepteer dat. Misschien krijg je minder werk af, misschien blijven bepaalde werkzaamheden even liggen, misschien laat de techniek je af en toe in de steek of werken systemen traag, misschien is het allemaal niet ideaal. Maar soms is dat nou eenmaal zo. En dat zaken anders gaan, betekent niet per se dat het slechter is. Er zijn ook voordelen.
Tot slot: laten we hopen dat we Corona snel onder controle krijgen. Blijf positief en maak er met elkaar het beste van. Succes!
Werken deze tips ook voor jou? Of heb je zelf andere tips voor thuiswerkers? Ik nodig je van harte uit om te reageren op deze bijdrage.