Geen dag hetzelfde als gedetacheerde bij het Service Centrum Beleggen
Mijn naam is Fergany Hafez. Sinds afgelopen zomer ben ik via Gilde van Interim Professionals (GIP) gedetacheerd bij het Service Centrum Beleggen (SCB) van de Rabobank. Een perfecte match! In mijn vrije tijd ben ik altijd al bezig geweest met geld en financiële markten waarbij de laatste jaren vooral cryptovaluta mijn aandacht heeft. Een onderwerp dat wat mij betreft nog aan populariteit mag winnen bij de Nederlandse grootbanken!
De oorlog in Oekraïne, de Turkse (hyper)inflatie, de huidige negatieve rente en niet te vergeten de opmars van cryptovaluta. Direct of indirect raken deze ontwikkelingen ons allemaal! Deze factoren hebben ook rechtstreeks hun uitwerking op de financiële markten. En dát maakt nou dat geen enkele dag dezelfde is bij het Service Centrum Beleggen van de Rabobank. Toen Bert Sikken van GIP me deze opdracht voorlegde, wist ik meteen dat dit absoluut iets voor mij was. Hiervoor werkte ik overigens al binnen de bank, vooral op afdelingen die zich specifiek bezighouden met betalingsverkeer.
SCB is het aanspreekpunt voor beleggingsklanten
De Rabobank geeft beleggers toegang tot financiële markten en maakt het voor cliënten mogelijk om te handelen in financiële producten. In algemene zin kan er voor onze klanten voornamelijk onderscheid worden aangebracht tussen Rabo Zelf Beleggen en Rabo Beheerd Beleggen als productgroepen. Het SCB is gevestigd in Utrecht en is hét aanspreekpunt voor alle klantgroepen inzake hun beleggingsvragen. We werken met ruim 60 collega’s binnen diverse teams. Als medewerker sta je zowel telefonisch als per e-mail opgesteld voor vragen van zowel klanten áls collega’s.
Warm onthaal bij inwerktraject
Het SCB is écht een dynamisch een energetisch team. Dit moet ook wel aangezien er dagelijks zó veel gebeurt op de financiële markten. Tijdens het inwerktraject word je met een warm hart onthaald. Diverse medewerkers staan voor je klaar om je te begeleiden, met als doel om uiteindelijk zelfstandig klantcontact te kunnen gaan hebben. Zo heeft de Rabobank als enige Nederlandse systeembank nog een orderlijn. Klanten kunnen deze orderlijn telefonisch benaderen, om zo hun orders door te geven. Wij als medewerkers van het SCB leggen deze orders voor onze klanten in. Dit zal één van je eerste werkzaamheden worden tijdens het opleidingstraject, een leuke manier om kennis te maken met de dynamiek van de financiële markten! Uiteindelijk ga je zelfstandig de lijn in.
Volop uitdagingen en kansen!
Een afdeling die zó dynamisch is, opereert natuurlijk niet op zichzelf. Er wordt nauw samengewerkt met diverse afdelingen om zo de beste service te kunnen verlenen. Zo dienen bijvoorbeeld de koersen goed weergegeven te worden voor onze klanten, kunnen klanten vragen hebben over specifieke orders óf zijn er bepaalde acties vanuit de bank om klanten te attenderen op mogelijkheden binnen hun portefeuilles. Deze afdelingen hebben géén klantcontact. Als medewerker van het SCB sta je dus ook in contact met je collega’s om uiteindelijk dit te kunnen vertalen naar de klant. Er is dus veel dynamiek binnen je dagdagelijkse werkzaamheden en elke dag krijg je weer andere vragen. Dit is waardoor ik het werk zo uitdagend vind!
Daarnaast biedt het SCB je als medewerker ook volop ruimte om te ontwikkelen! Er zijn diverse projecten waar je als medewerker aan kunt deelnemen om zo nog meer variatie aan te brengen aan je dagelijkse werkzaamheden. Je bent tevens ook niet snel uitgeleerd, er zijn diverse cursussen die je als medewerker zijnde dient af te leggen waardoor je kennis aantoonbaar actueel blijft. Uiteindelijk is het ook mogelijk om door te stromen naar andere afdelingen, zoals bijvoorbeeld vermogensmanagement. Kortom, kansen genoeg!
SCB en detachering iets voor jou?
Ik heb het enorm naar mijn zin bij het SCB. Ook het werken via detachering bevalt mij uitstekend want door het werken op basis van detachering, kun je diverse afdelingen binnen een organisatie verkennen. Je hebt dus de flexibiliteit van verschillende opdrachten, maar wel de zekerheid van een vaste werkgever. Hierdoor kun je ontdekken wat er nu écht bij je past.
Wellicht ben je na het lezen van mijn ervaringen enthousiast geworden over het SCB of werken via detachering in de financiële sector. Wil je meer weten over het SCB, over detachering of over jouw mogelijkheden, neem dan gerust contact met mij op!